Shalat Yang Tidak Diterima Allah



Assalamualaikum ..

Saudaraku Pembaca Pelita Hidayah yang dirahmati Allah, sebagai seorang muslim  kita diwajibkan untuk malaksanakan sholat lima kali sehari mulai dari shubuh hingga isya. Dalam kajian sebelumnya kita sudah membahas tentang sholat. Namun tahukah kamu ada solat orang yang sia-sia atau tidak di terima oleh Allah

Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)

Seorang yang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya diakibatkan beberapa hal berikut

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

Shalat memiliki syarat dan rukunnya yang harus dipenuhi semuanya apabila seseorang shalatnya tidak memenuhi syarat dan rukunnya tanpa adannya udzur’ maka shalatnya menjadi batal dan jika shalatnya menjadi batal maka Allah tidak menerima shalat orang tersebut sehingga sia-sia lah shalatnya mengenai tidak diterimanya shalat bagi orang yang tidak membaca Al-Fatihah 

Rasulullah saw bersabda, “Tidak ada shalat bagi orang yang tidak membaca Al-Fatihah.”  {H.R.Bukhori)

2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
Seorang imam dibenci oleh makmum disebabkan oleh tiga kemungkinan;
  •  Tingkah laku imam itu tidak terpuji, enggan membantu orang lain,suka menyakti hati dan perasaan dan sebagainya
  • Kemungkinan imam tersebut tidak bagus shalatnya
  •  Kemungkinan imam tidak disukai makmumnya di sebabkan karena memperlama shalatnya sehingga makmum merasa berat. 
Rasulullah saw,” ada tiga golongan yang tidak diterima shalat mereka. Wanita yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya; budak yang melarikan diri dari tuannya ; dan seorang laki-laki yang mengimami suatu kaum, sedangkan kaum itu tidak suka kepadanya; (H.R. Ibnu Abi Syaibah)
 
4. Orang lelaki yang melarikan diri.

5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).
Allah tidak menerima  shalat orang yang sombong. Dia hanya menerima shalat orang-orang yang merendahkan hati kepada-Nya. Di dalam hadits qudsi Rasulullah saw bersabda, “(Allah berfirman) Tidaklah setiap orang yang shalat itu shalat. Sesungguhnya Aku hanya menerima shalat dari orang yang berendah hati kepada keagungan-Ku, menahan syahwatnya dari hal-hal yang Aku haramkan dan tidak terus-menerus berbuat maksiat kepada-Ku.” (H.R. Ad-Dailami).
 
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
Sabda Rasulullah : " Tidaklah seorang perempuan menunaikan hak Tuhannya sehingga ia menunaikan hak suaminya". (HR. Ahmad dan Ibnu Majah) 

7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.

8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

9. Orang-orang yang suka makan riba'.

10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar."

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah."

Hassan r.a berkata : "Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk." 


 Ditulis oleh admin Pelita Hidayah dari berbagai sumber

 

0 Response to "Shalat Yang Tidak Diterima Allah"

Post a Comment

Jadilah yang pertama dalam berkomentar

loading...